Když nadšení z nového e-biku nepolevuje ani po několika měsících…
Horským elektrokolům se ve větší míře věnuji od roku 2019, kdy jsme společně s Tomem Kutinem a Petrem Třešňákem absolvovali první ročník mezinárodní série WES (World Ebike Series), tenkrát na první generaci elektrokol Blizzard od značky Rock Machine. Od té doby urazila terénní elektrokola další kus cesty a vývoj je prakticky nezastavitelný. Protože rád zkouším nové věci, tak při příchodu nové generace pohonu Dyname 4.0 od Rocky Mountain byl model Altitude Powerplay, vzhledem k mému zaměření na jízdu v terénu, jasnou volbou. Rockyho aktuálně jezdím od konce zimy a neutuchající pocit nadšení z jízdy na tomto e-biku mě utvrzuje v tom, že to byla dobrá volba. Konstrukční odlišnost specifického středového pohonu Dyname napovídala hned od počátku tomu, že Rocky Mountain bude pracovat jinak. Jízdní styl v enduro a trail disciplínách klade velké nároky na sílu motoru a také na kvalitu a citlivost torzního čidla a převodovky. Motor na elektrokolech Rocky Mountain je odlišný tím, že právě tyto velmi namáhané komponenty pohonu jsou snadno přístupné a lehce servisovatelné. To bylo asi mým nejzásadnějším kritériem výběru elektrokola od této kanadské značky. Co se týče geometrie, zpracování rámu a výbavy, tak v tomto ohledu Rocky Mountain určuje krok už několik let, takže nebylo co řešit.
VLASTNÍ TUNING
Pro svůj jízdní styl jsem vybral model Altitude Powerplay Carbon 70. Karbonový přední rámový trojúhelník doplňuje hliníková zadní stavba. Rám disponuje zdvihem 160 mm a umožňuje individuální nastavení geometrie pomocí systému RIDE-4 (možnost změny uchycení spodního oka tlumiče) a rovněž možnosti změny délky zadní stavby. Na modelu jsem udělal pár vlastních úprav ve formě výměny komponent. Použil jsem zapletená kola na karbonových ráfcích MAX1 s náboji Spank. A mechanickou řadicí sadu nahradil sadou SRAM GX AXS s bezdrátovým řazením. Poslední individuální úpravou oproti standardní specifikaci je představec Spank s délkou 35 mm. Na funkčním podvozku od amerického Foxu nebylo potřeba nic měnit.
ZAMĚŘENO NA ENDURO
Mám rád funkční věci a tomu odpovídá i výbava mého kola. Rekreační jezdec by asi moc neocenil enduro specific pláště, které celkem dost ovlivňují dojezd elektrokola a pocitově zkrátka moc nejedou. Jsou ale nutností pro agresivní jízdu na trailu a kvalitní grip za každého počasí. Rocky by se určitě dal poskládat i jako hbitý trail bike se zaměřením na co možná nejdelší dojezd. Avšak pro tyto účely daleko lépe poslouží model Instinct Powerplay s nižšími zdvihy. Altitude je čistokrevné enduro, tak proč držet geparda na vodítku, aby se nemohl rozběhnout, no řekněte…? Pro vyznavače hltání kilometrů je určitě dobré zmínit možnost připojení externí baterie, která prodlouží výlet až o 40 nebo 50 %. Pracuje hodně zajímavě, v průběhu jízdy postupně dobíjí hlavní baterii v rámu a na rámovém displeji Jumbotron máte jasný přehled o tom, zda se baterie zrovna dobíjí či nikoli.
DO KOPCE NEZASTAVITELNÝ
Altitude je zrozen pro jízdu z kopce. Neznamená to ale, že mu nejdou výjezdy. Zde hraje roli projev a nastavení pohonu. Pro svoje aktivity používám motto „Nekupoval jsem si elektrokolo, abych jezdil na ECO!”, takže tomu odpovídá i nastavení mého stroje. Aktuálně mám vše naplno, což znamená Boost level na +2 (na škále -2 až +2) a klasické odstupňování jednotlivých režimů přípomoci na 25 %, 50 %, 75 % a 100 %. U systému Powerplay je fajn, že si jednotlivé režimy můžete ladit na jemné škále po jednom procentu. V případě, že potřebujete výkon upravit dle profilu tratě, tak ani to není problém. Projev kola ve výjezdu je do značné míry ovlivněn také nastavením geometrie, a i zde existuje individuální řešení: geometrie jde změnit pomocí systému RIDE-4 a úpravou pozice uložení tlumiče ve vahadle, jednak také změnou délky zadní stavby. Já mám nastavenou pozici Neutral a k tomu jsem zvolil kratší variantu délky zadní stavby. V tomto setupu zvládám i ty nejtěžší výjezdy. Věřím však, že Altiutude osloví širokou škálu uživatelů právě díky své možnosti individuálního nastavení a přizpůsobení geometrie.
PLNOTUČNÝ E-BIKE
Všeobecným parametrem, jenž ovlivňuje chování elektrokola ve sjezdu, je jeho hmotnost. I když je Altitude z hlavní části karbonový, tak stále patří do skupiny elektrokol, která nazývám plnotučnými. To znamená, že v rámu je ukryta velká baterie o kapacitě 720 Wh, je vybaven silným pohonem s krouťákem 108 Nm a díky špičkovému osazení vybranému pro to nejtvrdší zacházení se jeho hmotnost vyšplhá na 23,8 kg. Je velmi stabilní ve vyšších rychlostech, zato do vzduchu se mu moc nechce a je třeba mu občas pomoci. Kvalitní a promyšlená geometrie mu napomáhá v technických pasážích být velmi dobře ovladatelným a hravě si poradit i se složitými technickými pasážemi.
KOUZLO JEDNOHO DISPLEJE
V jednoduchosti je krása, u systému Powerplay od Rocky Mountain to platí dvojnásob. Vše se dá nastavit pomocí kompaktního ovladače na řídítkách a integrovaného displeje Jumbotron. Nepotřebujete tak žádné spojení s mobilem či další aplikace třetích stran. Díky tomuto systému se nemusíte bát funkčnosti ani třeba za deset let. K elektrokolu mi výrobce dodal 4A nabíječku, která dokáže kapacitu baterie doplnit nejpozději za 4 hodiny. Baterie je sice vyjímatelná, ale potřebu demontovat ji vlastně vůbec nemám. Nabíjí se v kole přes jednoduše přístupný nabíjecí konektor umístěný na levé straně u motoru. E-bike mám hlavně pro zábavu, abych si užil svoje oblíbené traily po práci. Takže jezdím stále naplno a moc nehledím na dojezd a spotřebu. S plně nabitou baterií jsem schopen jezdit zhruba 2,5 hodiny, což však vzhledem k pracovnímu vytížení prakticky ani nejsem schopen využít.
ZÁVĚR
Pro svůj styl jízdy bych uvítal například možnost použití baterie třeba s poloviční kapacitou. Tím by se snížila hmotnost a rozhodně by se to projevilo i na jízdních vlastnostech elektrokola. Líbí se mi taková volba baterie, jako nabízí třeba značka Norco, protože ne každý naplno využije maximální nabízenou kapacitu akumulátoru a možná by raději ušetřil pár kilo na hmotnosti a spokojil se s menší baterií. Třeba jednou Rocky Mountain s něčím podobným přijde, systém je totiž konstruován tak, že by použití menší baterie do budoucna nemělo být problémem. S Altitudem jsme se jinak velmi dobře skamarádili, funguje podle mých představ a nic jiného bych na něm neměnil.
Text: Marek Bělovský (biker, majitel prodejny Bikestock.cz)
foto: Jiří Fikejz