Nová generace celoodpruženého XC biku Rocky Mountain Element

Nová generace celoodpruženého XC biku Rocky Mountain Element

Nová generace celoodpruženého XC biku

Rocky Mountain Element

Rocky Mountain boří mýtus novým Elementem

Element je, dalo by se říci, stálicí v nabídce kanadského Rocky Mountain. Jde o celoodpružený XC bike, který sází na svou jednoduchost, nízkou hmotnost, skvělou ovladatelnost na závodech, ale také na svou univerzálnost. Právě univerzálnějšího pojetí se dostalo už současné generaci, která dostala moderně progresivní geometrii a téměř trailové zdvihy 130/120 mm.

Konstruktéři novému Elementu nadělili sice téměř stejnou siluetu, takže z dálky téměř nepoznáte rozdíl, nicméně zásadní mezigenerační změnu spatříte okamžitě, jakmile zaostříte na zadní stavbu. Tady totiž dochází k boření zmíněného mýtu jménem čtyřčepové zavěšení, které Element dosud používal. Nově totiž tento model dostává "Smoothlink SL Flex Pivot" bezčepovou zadní stavbu, která využívá mírnou flexi karbonové konstrukce pro své fungování.

Smoothlink, což bylo dosud označení čtyřčepového zavěšení, se nicméně stal inspirací při navrhování nové zadní stavby a pro aktivní flexi se zde využívají, na rozdíl od většiny dalších výrobců, kteří používají tento systém, pružné spodní vzpěry zadní stavby. Tím se v podstatě svou kinematikou nové provedení blíží čtyřčepovému zavěšení. Obdobný princip využívá u svého Scalpelu v podstatě jenom značka Cannondale.

Zásadní výhodou tohoto systému je pak také jednak jednoduchost a díky zrušení zadního čepu také nižší hmotnost a menší nároky na servis. Rocky Mountain ještě uvádí, že se mu podařilo současně s tím zlepšit také celkovou tuhost zadní stavby.

Díky novému uspořádání karbonových vláken a size specific konstrukci, na základě které jsou navrhovány jednotlivé trubky a jejich profily, vždy pro každou velikost samostatně, se podařilo na samotném rámu mezigeneračně ušetřit až 350 g, což není vůbec málo!

Nová geometrie?

Pro model Element Rocky Mountain používá speciálně laděné tlumiče, pro maximálně aktivní hlavní část zdvihu a následnou progresi v jeho závěru. Kinematika i tvar zadního vahadla zde byla mezigeneračně kvůli flex pivotu mírně upravena, nicméně maxi univerzální flipchip, označovaný u této značky "RIDE-4" a umožňující měnit mírně geometrii kola hned ve čtyřech různých polohách, zde zůstal zachován.

Co se týká geometrie, tak ta se v podstatě až na minimální rozdíly oproti současnému modelu nemění. Ono se ale není čemu divit, protože Rocky Mountain už u předchozí generace nastavil na XC segment hodně odvážně položenou vidlici, takže již není moc kam dál ji posovat. K dispozici bude celkem pět velikostí s tím, že nejmenší SX bude jako jediná striktně na 27,5" kolech, zatímco ostatní velikosti jsou koncipovány jako devětadvacítky.

Rám a jeho detaily

Samotný rám, jak již bylo řečeno, se tvarově příliš nemění. V Rocky si dokonce řekli, že nepodlehnou zatím ani všeobecnému trendu v podobě kabeláže, integrované do hlavovek, a ponechali pro ni vstupy po stranách hlavové sekce. Zajímavým detailem, který vnitřní kabeláž vyvolala u nové zadní stavby jsou více dopředu posunuté vývody v zadní části spodních vzpěr, protože ty jsou natolik zúžené v části před osou náboje, že by jimi bovden ani hadice neprošly.

Kvůli optimalizaci, resp. minimalizaci hmotnosti zde nedostanete robustní spodní rámovku, do které by se dalo dvířky vkládat nějaké to příslušenství, ale místo toho je zde nově připravený úchyt pro duši nebo další příslušenství, který najdete vespod horní rámovky, před tlumičem.

Na rámu nechybí samozřejmě ani ochrana, a to jak na řetězové lince, tak i ve spodní části dolní rámové trubky. Pro žíznivější bikery je pak dobrou zprávou, že zde najdete dva úchyty na košík, byť jsou oba na spodní rámovce a na sedlovce žádný úchyt nenajdete.

UDH zadní patka je zde pochopitelně samozřejmostí, a pokud se ptáte na střed, tak ten stále zůstává konzervativně lisovaný standardu BB92.