Z aktuálně uveřejněného testu stroje Rocky Mountain Instinct Powerplay jsem záměrně bokem vytáhl téma věnující se čistě jeho pohonu Dyname 4.0. Ten není jen drobnou evolucí tohoto svébytného řešení, ale přináší poměrně dost nového, včetně nemalých odlišností v zapracování do rámu, ale i jiných řešení.
Dyname 4.0 – Lepší parametry, jiné usazení
Podstatné úvodní informace o nových strojích Rocky Mountain z rodiny Powerplay (Instinct a Altitude) jsme si naservírovali již v říjnu minulého roku – představení Rocky Mountain Instinct/Altitude Powerplay. Dnes to zkusme vzít více prakticky, přesněji můžeme si ukázat, co v úvodním představením nebylo a na co člověk přijde třeba až při praktickém seznámení s kolem nové generace.
Proběhněme si na úvod krátce základní fakta týkající se nového systému Dyname 4.0 – hmotnostní úspora 18,5 % oproti předchozí jednotce Dyname 3.0, mimořádně vysoký točivý moment 108 Nm (mezigeneračně zachován) nebo vysoký špičkový výkon 770 W (nominální legislativních 250 W). Opomenout nesmíme ani fakt, že se navýšila kapacita baterie z dřívější hodnoty 625 Wh na současných 720 Wh (více o výdrži akumulátoru v praxi v testu samotného kola).
Osa v rámu, nikoliv v motoru!
Jeden důležitý fakt, který nebyl nikde nahlas prezentován, ani v rámci představení z konce minulého roku, je poněkud odlišná konstrukce rámu, nebo spíše usazení motoru v něj, stejně tak i baterie. Předně, specifikem kol Rocky Mountain Powerplay je skutečnost, že je šlapací střed součástí rámu, osa klik tedy neprochází motorem samotným, jak je tomu u drtivé většiny konkurence (Shimano, Bosch, Brose a dalších).
Toto řešení, které Rocky Mountain používá od začátku existence strojů Powerplay, je logicky pevnější, rovněž zaručuje menší fyzické namáhání samotného motoru. Navíc dovoluje použít běžné díly (kliky, převodníky, osy), které lze díky tomu snadno vyměnit.
Co zůstalo očím skryto?
Nyní ona konstrukční změna! Starší motory Dyname a rámy Rocky Mountain Powerplay měly mezeru mezi šlapacím středem a koncem spodní trubky. V oblasti středu se tak, po demontáži motoru, nacházel volný prostor ve tvaru otočeného písmene „U“. Právě do tohoto prostoru se vkládala pohonná jednotka, a to jednoduše zespodu.
Nová generace s jednotkou Dyname 4.0 naopak využívá pevné, přímé spojnice mezi středem a spodní trubkou – přední část rámu proto tvoří, až na detaily, standardní uzavřený trojúhelník.
Jak se ale nový motor Dyname 4.0 dostane do rámu? Vcelku snadno – vysune se do boku z levé strany. Rozdílem je vlastně i skutečnost, že vzpěra nad motorem byla dříve pevnou součástí rámu (nosníkem), nyní se jedná pouze o pomocnou příčku, která je schovaná pod lakovaný krytem.
Baterie z rámu ven – abraka dabra!
Krom takových aspektů, jako je pevnější a vlastně i o dost jednodušší konstrukce rámového základu, přináší toto řešení i velkou výhodu s ohledem na práci s baterií. U starší generace se totiž nedala dostat z rámu jinak, než že šel ven nejdříve motor a poté až samotná baterie!
Nyní je naopak přístup k akumulátoru příkladně jednoduchý. Jeden šroub uvolní spodní kryt, druhý šroub odjistí baterii. V mezidobí odpojíte propojující kabel a akumulátor z rámu snadno vysunete. Hotovo za pár minut!
Kladkostroj včera a dnes
Odlišné je u nové generace pohonu Dyname 4.0 také vedení řetězu. Ač může na první pohled vypadat podobně složitě jako dříve, je jednodušší a kompaktnější. Vzhledem k zachování koncepce odděleného motoru a šlapacího středu je zde stále více kladek, jelikož se síla motoru na řetěz nepřenáší přes klasický převodník na klikách, ale pomocí menšího pastorku nad převodníkem (pod plastovým krytem).
Zatímco u motoru Dyname 3.0 a starších byl hnací pastorek relativně daleko před a nad převodníkem, u novinky Dyname 4.0 je tento hnací prvek přímo nad převodníkem. Před ním je navíc pomocná kladka, tvářící se jako napínák, fakticky ale sloužící rovněž jako mimořádně přesný snímač točivého momentu – odečítá hodnotu napnutí řetězu.
Přínosem nového řešení je, vedle výše zmíněného, kratší řetěz a ideální sladění výšky hnacího pastorku a středně vysoko umístěného hlavního čepu zadní stavby. Jak jsou u dnes dosti populárních „high-pivotů“ různé kladky „nezbytným zlem“, zde je ona kladka logickým propojovacím prvkem pohonu a kinematiky zadní stavby.
Co jste nejspíš nevěděli – řetěz pod řetězem!
Jedna malá technická perlička na závěr, o níž se vlastně příliš často nemluví, ač je víceméně shodná jak pro starší, tak i pro novější generace systému Dyname. Na levé straně kola, pod jedním z krytů, se nachází druhý řetěz. Nazývat bychom jej mohli primární hnací, či přenosový – v originálu „transfer chain“.
Jeho účelem je redukovat otáčky samotného motoru a přenášet je na hnací pastorek tak, jak to odpovídá rychlosti pohybu klasického hnacího řetězu. Tento „přenosový řetěz“ je ale důkladně skrytý. Vzhledem k tomu, že je dobře schovaný, krátký a přímý (nekříží se při řazení), není vlastně nikterak dramaticky namáhaný, nešpiní se, proto by měl vydržet násobně více než klasický vnější řetěz. Firemní doporučení je měnit jej každých zhruba 2 500 km.
A teď zpět na kolo!
Toliko mouder, týkajících se samotného pohonu Dyname 4.0 a jeho zabudování do rámu nových strojů Rocky Mountain Powerplay, by mohlo snad stačit. Vše ostatní se dočtete v testu Instinctu Powerplay Alloy 70.
Text a foto: Štěpán Hájíček